حکاکی با دستگاه برش لیزر فایبر

دستگاه فایبر
دستگاه فایبر راهکاری قدرتمند برای حکاکی
آوریل 2, 2018
نمایش همه

حکاکی با دستگاه برش لیزر فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر

بخش قابل توجهی از قطعات ، تجهیزات و اشیایی که در اطراف خود حین زندگی و کارهای روزمره می بینیم، قبل از عرضه در فروشگاه ها، تحت عملیات گوناگون ماشین سازی و دستگاه فایبر حکاکی بوده اند. این قطعات به قدری زیاد و پرکاربرد شده اند که فرض اینکه آنها از دکوراسیون و یا محیط کسب و اتاق زندگی ما حذف شوند، تقریبا غیر ممکن خواهد بود. به منظور آماده سازی این لوازم و قطعات، از ماشین آلات گوناگون و پیشرفته ای استفاده می شود. دستگاه برش لیزر فایبر


به عبارت دیگر، انواع نیاز به تجهیزات مختلفی که مورد استفاده ی روزمره هستند، موجب شده تا تکنولوژی و ماشین آلات متفاوت و متنوعی به همان نسبت، در صنایع و کارگاه های گوناگون مورد استفاده ی بیشتری قرار بگیرند. به عنوان مثال بدنه ی کیس های کامپیوتری دارای سوراخ ها و شیارهای مشخص به منظور تهویه و عبور سیم ها و جای گیری قطعات است. با کمی دقت به این بدنه ها و صفحاتی که آن را تشکیل داده اند، متوجه می شویم که هر صفحه به عنوان یک متریال فلزی تحت عملیات ماشین کاری خاصی بوده است. به همین سبب تنها برای آماده سازی یک بدنه ی کامپیوتری، باید از کارآیی چند ماشین صنعتی مختلف استفاده گردد.
بیشترین کاری که بر روی خیلی از این صفحات و قطعات انجام می گیرد، برش کاری، حکاکی، خم کاری و شکل دهی و سوراخ کاری است. به همین نسبت، بخش قابل توجهی از این فعالیت ها توسط دستگاه برش لیزر و دستگاه فایبر انجام می گیرد. دستگاه برش لیزر همچنین دستگاه فایبر به عنوان یکی از انواع ماشین آلات پیشرفته و مدرن است که می تواند برای سوراخ زنی، شیار زنی و عملیات مشابه آن ها، مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه برش لیزر فایبر
نام دستگاه برش لیزر فایبر ، گویای بخش قابل توجهی از توانایی های این ماشین شگفت انگیز است. بدون در نظر گرفتن نقش این دستگاه در صنایع مختلف از جمله تبلیغات، ماشین سازی، فرمینگ، مدل سازی، قالب سازی و صنایع جانبی برای تولید کنندگان محصولات خانگی و لوازم اداری و …، چندان جای فعالیت زیادی برای سایر ماشین آلات این حوزه ها باقی نمی ماند. چرا که دستگاه برش لیزر به عنوان یک مکمل آماده سازی تجهیزات و متریال در فرآیندهای تولیدی عمل می کند.
از طرف دیگر، کلمه ی لیزر نشان دهنده ی تفاوت اصلی آن با سایر دستگاه ها و ماشین های قدیمی مشابه است. آن ماشین ها که عموما با مکانیزم های دستی یا نیمه هوشمند، با ساختاری مکانیکی یا نیمه اتوماتیک نیاز کارفرما را برطرف می کرده و هنوز هم در برخی از صنایع، مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند با استفاده از سیستم هوشمند و کاملا دیجیتال، دریچه های جدیدی از تنوع خدمات و قابلیت ها در مقابل مشتریان خود بگشایند.
طبق توضیحاتی که داده شد، نتیجه گرفته می شود که چند توانایی منحصر به فرد، دستگاه برش لیزر فایبر را از سایر ماشین آلات مشابه خود متمایز کرده است. بخشی از این توانایی ها مربوط به خصوصیات لیزر و برخی دیگر ناشی از مکانیزم و سیستم عملکرد دستگاه است.
در مورد لیزر، شاید اولین گزینه ای که به ذهن متبادر شود، دقت بالای دستگاه فایبر است. بدون شک در مورد ابزار و لوازمی که بر شمرده شد، یکی از مهم ترین موارد برای تولید کننده و سازنده، دقت و ظرافت برش ها، ابعاد دقیق سوراخ کاری و شیار زنی و همچنین تلرانس ها و انطباقات حساس در حکاکی و … می باشد. در همین ارتباط بهترین ماشینی که می تواند دغدغه ی خاطر کارفرما برای ظرافت تولیدات را برطرف نماید، دستگاه فایبر , دستگاه برش لیزر و یا حکاکی با لیزر خواهد بود.
یکی دیگر از قابلیت های مهم دستگاه فایبر، سرعت کار با آن است. در واقع بدلیل آنکه برش و حکاکی با لیزر حاصل تمرکز نور پر توان در یک نقطه می باشد، و رسیدن به توان مورد نیاز و بالا رفتن حرارت در محل تمرکز، در فاصله ی زمانی بسیار کوتاهی انجام می گیرد، لذا برش محل مورد نظر به سرعت و با دقت بالایی به پیش می رود.

 

علاوه بر تمامی این نکات، سیستم پیشران و کنترل دستگاه برش لیزر فایبر به صورت دیجیتالی و با بهره گیری از کامپیوتر و طرحی که به آن داده شده است، می تواند همزمان با عملیات، نسبت به دقت ابعادی و زوایا و خطوط حرکت قلم لیزر نیز تا حد بالایی کارآیی داشته باشد.
یکی از نکات قابل توجه در مورد دستگاه های حکاکی و برشکاری لیزری، نوع لیزر و نحوه ی تولید آن در دستگاه است. این دستگاه ها اصولا برای حکاکی بر روی پلکسی و فلزات کاربرد دارد، دستگاه برش لیزر فایبر دستگاه ظریفی است که برای کارهای با ظرافت کاربرد دارد، بیشترین کاربرد آن نیز در زمینه تبلیغات، برند سازی، حک لوگو بر روی پلکسی و … می باشد.
به طور معمول لیزر تولید شده در دستگاه های قدیمی تر، از منبع گازی بوده و رسیدن به توان مطلوب، مصرف برق و انرژی بسیار بالایی به همراه خواهد داشت. همچنین به دنبال ماهیت گازی این لیزرها، اتلاف حرارتی نیز قابل توجه خواهد بود.
در سال های اخیر، حکاکی با دستگاه فایبر (که برخی آن را لیزر فیبری نیز می نامند)، مورد توجه قرار گرفته است. چرا که تقویت و انتقال پرتو لیزر در این حالت با استفاده از آینه ها و تکنولوژی فیبر نوری بوده و مصرف برق و اتلاف انرژی آن نیز به مراتب کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *