کارآیی دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر
گستره بهره برداری از دستگاه برش لیزر
آوریل 2, 2018
دستگاه برش لیزر
فروش دستگاه برش لیزر
آوریل 2, 2018
نمایش همه

کارآیی دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر

وسایل تزئینی و همچنین اسباب و لوازمی که برای دکوراسیون و برخی استفاده های معمول زومره در اطراف خانه و محل کار ما هستند، هر کدام به نوعی با یک فرآیند صنعتی و ماشین کاری تولید و آماده سازی می شوند. دستگاه برش لیزر
به عنوان مثال از بدنه ی کیس و قطعات مختلف کامپیوتری گرفته تا جعبه های چوبی دستمال کاغذی و سینی های فلزی پذیرایی، هر کدام زیر دستگاه های مکانیکی یا الکترومکانیکی و یا دیجیتالی، انواع شکل دهی و تغییر را تجربه می کنند.


از جمله خمش، برش و حکاکی و … بخشی از روال ماشین کاری و تولید این محصولات است. به همین دلیل اگر دقیق تر بررسی کنیم می بینیم که این وسایل همگی توسط ماشین آلات گوناگون تحت عملیات مختلفی قرار گرفته است.

کاربرد های دستگاه برش لیزر

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین این ماشین آلات، دستگاه برش لیزر است که به اختصار دستگاه لیزر نامیده می شود. این دستگاه از یک قلم لیزر و یک سیستم محرک پیچیده برخوردار بوده که حرکت در محورهای مختلف، همچنین برنامه ریزی و کنترل آن ها به وسیله ی یک سیستم هوشمند کامپیوتری انجام می گردد.
در واقع دستگاه برش لیزر جزو پر استفاده ترین دستگاه های مدرن در صنایع گوناگون فلزی و غیر فلزی است. چرا که خوراک یا متریال ورودی و خام این دستگاه می تواند از جنس مواد گوناگون از جمله انواع فلزات و یا سنگ و چوب و شیشه و … باشد.


دستگاه برش لیزر و سنگ

از جمله پر طرفدار ترین کاربردهای دستگاه برش لیزر، برای برش قطعات سنگی و همچنین ایجاد نقش و طرح گوناگون بر روی سطوح سنگی است که بیشتر جنبه ی تزئینی داشته و برای زیبایی دکوراسیون های منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرند.
چوب و مواد مشابه آن از جمله تخته های چند لایه نیز یکی دیگر از متریال های بسیار پرکاربردی هستند که توسط دستگاه برش لیزر دچار تغییرات شده و تحت فرآیندهای تغییر فرم تبدیل به قطعات و سطوح مورد نیاز مشتری می شوند. بدون شک می دانیم که چوب یکی از بهترین اجناس در ساخت لوازم کاربردی و تزئینی منازل، آشپزخانه ها و دفاتر اداری و تجاری است.

دستگاه برش لیزر و چرم

جالب است بدانید که ورقه های چرمی نیز می توانند توسط دستگاه برش لیزر، به شکل و طرح سفارش شده تغییر کنند. پلسکی گلاس که در گفتگوهای روزمره به پلاستیک شفاف معروف بوده و از جمله مشتقات پلیمری به شمار می رود، از دیگر موادی است که با استفاده از دستگاه برش لیزر بر روی آن کار انجام می شود.
به دلیل همین گستردگی دامنه ی موادی که می توانند توسط دستگاه لیزر تحت تغییر و شکل دهی و حکاکی قرار بگیرند، در نتیجه دامنه ی کاربرد و استفاده از دستگاه لیزر در مشاغل و رشته های گوناگون فنی و صنعتی نیز هر روز در حال گسترش و تنوع است.

از طرف دیگر باید توجه داشت که بسیاری از امور و مشاغل نسبتا جدید از جمله صنایع ظروف و ابزار پلاستیکی خانگی و همچنین حوزه چاپ و تبلیغات، بهره ی فراوانی از دستگاه برش لیزر برده اند تا بتوانند قطعات و همچنین صفحات و مواد گوناگون مورد نیازشان را توسط این دستگاه تغییر داده و سپس برای مونتاژ و ساخت استفاده کنند.

از اسم دستگاه لیزر می توان متوجه شد که عملکرد اصلی دستگاه بر اساس تابش پرتوی لیزر است. به این ترتیب که پس از تابش، بخشی از سطح یا قطعه ای که روی میز دستگاه قرار دارد، سوخته و یا تبخیر شده و شکل مورد نظر را به خود می گیرد. با توجه به این روال کلی که توضیح داده شد، بنظر می رسد برای زاویه و قدرت تابش لیزر باید بر اساس طرح و نقشه ای از پیش تعیین شده باشد.


هر اندازه توان لیزر و میزان تمرکز آن بیشتر باشد، پرتو می تواند اثر عمیق تری ایجاد کند و به طور طبیعی با توان کم پرتو برای اموری شبیه حکاکی استفاده می شود. همچنین با توجه به همان متریال که قرار است توسط دستگاه برش لیزر برش کاری یا حکاکی شود، نحوه ی تابش متفاوت خواهد بود به طوری که گاهی متریال در معرض سوختگی و گاهی نیز در معرض تبخیر قرار می گیرد. به دلیل قابلیت برنامه ریزی و پایش همین موارد، دستگاه برش لیزر را می توان برای امور دقیق و برش ها و حکاکی های ظریف با حساسیت بالا و تلرانس های کم مورد استفاده قرار داد.
تفاوت و تنوع دستگاه های برش لیزری مختلف بر اساس چند معیار مشخص می شود. یکی از این معیارها، اندازه و سطح سینی یا میز کار دستگاه است که باید با دقت و بر اساس اندازه های مورد نیاز در پروژه ها توسط مشتری انتخاب شود.
همچنین توان لیزر نیز یکی از این مشخصات به شمار می رود و یکی از عوامل تعین کننده ی میزان انرژی مصرفی دستگاه و قدرت پرتو تابشی به سطح مورد نظر است. البته لازم به اشاره است که توان لیزر با توان موتورهای بازوها و قلم لیزر متفاوت بوده و توان موتورها به منظور حرکت آن قلم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *